­čôŻ´ŞĆ Tatu fly/M├ťZ─░K /S├ľYLE┼×─░

0

­čôŻ´ŞĆ Tatu fly/M├ťZ─░K /S├ľYLE┼×─░
ÔÇśSosyal medyadan dinleyiciye ula┼čmak ├žok ac─▒nas─▒ÔÇÖ

Enstr├╝mantal ÔÇô psychedelic m├╝zik grubu tatu fly? ile m├╝zik ya┼čant─▒s─▒n─▒,┬á ge├žti─čimiz y─▒l rock ÔÇô metal m├╝zi─čin ├Ânemli isimlerinden Can Uzunall─▒ ile ortak ├žal─▒┼čmas─▒ olan ; ├é┼č─▒k Veysel ┼×at─▒ro─čluÔÇÖnun aram─▒zdan ayr─▒l─▒┼č─▒n─▒n 50. y─▒l─▒ an─▒s─▒na ÔÇťUzun ─░nce Bir Yolday─▒mÔÇŁ─▒n┬á yeniden seslendirilmesi ├Âyk├╝s├╝n├╝ ve projelerini konu┼čtu─čumuz bir s├Âyle┼či ger├žekle┼čtirdik. ─░yi okumalar.

Tatu fly? 2011 y─▒l─▒nda kurulan bir m├╝zik grubu. Di─čer m├╝zik gruplar─▒na g├Âre de olduk├ža farkl─▒. Grubun tek daimi ├╝yesi de, s├Âz yazar─▒ ve yap─▒mc─▒s─▒ da Mehmet F─▒r─▒l; yani sizsiniz. Bireysel bir ├žal─▒┼čmada grup alg─▒s─▒ olu┼čturman─▒z─▒n bir nedeni var m─▒?

­čÄÁTatu fly? soundu her zaman bir grup m├╝zi─či gibi oldu. Her ne kadar baz─▒ enstr├╝manlar─▒ kendim ├žal─▒p kaydedebilsem de, yazd─▒─č─▒m di─čer enstr├╝manlar─▒n partlar─▒n─▒ daha iyi ├žal─▒mlar, daha iyi soundlarla kaydedebilmek i├žin i┼čin ehli arkada┼člar─▒mdan destek almam gerekiyordu. Nihayetinde ben sadece bas gitar, elektro gitar ve synthesizer kay─▒tlar─▒ alabiliyordum. Mesela ilk alb├╝mde akustik davullar─▒ Ali Burak Yava┼č ├žald─▒. ─░kinci alb├╝mde Mert Alkaya ├žald─▒. M├╝zi─čime yayl─▒ tanbur katmak istedim, Cenk Erdo─čanÔÇÖla kay─▒tlar ald─▒k. Daha sonra Muaz CeyhanÔÇÖla kay─▒tlar ald─▒k. Baz─▒ par├žalar─▒mda keman sololar var, sevgili arkada┼č─▒m Ula┼č Kurug├╝ll├╝ ├žald─▒. Hele ki gitarlarda beni destekleyen o kadar ├žok m├╝zik arkada┼č─▒m var ki, onlar dokunmasayd─▒ olmazd─▒. Cem ├ľmero─člu, Ozan Erkan, Burak Ergen├ž benim ├žald─▒─č─▒m gitarlar─▒n ├╝zerine koydular. Bu vesileyle kocaman bir grup olduk. Bu isimlerin ├žo─čuyla defalarca da sahneye ├ž─▒kt─▒k, ├ž─▒kmaya da devam ediyoruz.

├çal─▒┼čmalar─▒n─▒za dahil olmak isteyen m├╝zisyenler oldu mu, sizin de ba┼čka m├╝zisyenlerle grup olarak devam etme fikrinde oldu─čunuz bir d├Âneminiz oldu mu?

─░leride b├Âyle bir grup fikrine nas─▒l bak─▒yorsunuz?

­čÄÁArkada┼člar─▒mla birlikte kurdu─čumuz ya da sonradan dahil oldu─čum gruplarda ├žo─ču zaman uyum problemi ya┼čad─▒m. Estetik anlay─▒┼č─▒m─▒z, vizyonlar─▒m─▒z, ├žal─▒┼čma prensiplerimiz uymad─▒─č─▒ zaman devam edemiyorum. Ancak ÔÇť13ÔÇŁ bunlar─▒n d─▒┼č─▒ndad─▒r. Bug├╝ne kadar birlikte ├žalmaktan en keyif ald─▒─č─▒m ekiptir. Bu uyumsuzluklar, vizyon s─▒k─▒nt─▒lar─▒, benim a┼č─▒r─▒ m├╝kemmelliyet├ži yap─▒m, bireysel ├žal─▒┼čmalara y├Ânelmeme neden oldu. B├╝t├╝n├╝yle benim hik├óyelerimi anlatan, benim yazd─▒─č─▒m, benim tasarlad─▒─č─▒m, konsept bir m├╝ziktir tatu fly? Belki soundu, belki tavr─▒, belki sahne konsepti nedeniyle baz─▒ m├╝zisyen dostlar─▒m─▒n da ilgi oda─č─▒ olmu┼čtur. Zaman i├žerisinde birbirinden k─▒ymetli bir├žok m├╝zisyen arkada┼č─▒mla defalarca yollar─▒m─▒z kesi┼čti, birlikte sahneye ├ž─▒kt─▒k, kay─▒tlar yapt─▒k. Ama hi├žbir zaman birlikte ├╝reten bir bir grup olmad─▒k. Par├žalar─▒m─▒ kendim yazmay─▒, kaydetmeyi seviyorum. O alanda yaln─▒z olmay─▒ tercih ediyorum. Kay─▒tlar─▒mda bana destek olabilecek bir s├╝r├╝ m├╝zik arkada┼č─▒m var. Ama sahne ba┼čka. Sahneye birlikte ├ž─▒kt─▒─č─▒m arkada┼člar─▒mla grup olarak g├Âr├╝nmeyi seviyorum.

Tatu fly? ne anlama geliyor? M├╝zi─činizin i├žeri─čini siz nas─▒l tan─▒ml─▒yorsunuz?

­čÄÁArkada┼člar─▒m─▒n bana takt─▒─č─▒ bir lakap ÔÇťtatuÔÇŁ. ├ço─ču, ismimle ├ža─č─▒rmaz. ├ľyle derin bir anlam─▒ yok ­čÖé M├╝zi─čimi yazarken, i├žsel bir yolculuk ├╝zerine kurulu hik├óyelerimi, yak─▒┼čan her sesle anlatmaya ├žal─▒┼č─▒yorum. End├╝striyel soundlar─▒ ├žok yo─čun kulland─▒─č─▒mdan, bu janrda da m├╝zi─čimin yerinin oldu─čunu s├Âyleyebilirim. M├╝zi─čimin, enstr├╝manc─▒l─▒k olarak, teknik, progresif bir yan─▒ oldu─čunu s├Âylemek zor ancak kurgusal a├ž─▒dan ben progresif bir yap─▒s─▒ oldu─čunu ama en ├žok psychedelic y├Ân├╝n├╝n a─č─▒r oldu─čunu d├╝┼č├╝n├╝yorum. Burada bir parantez a├žmama izin verirseniz ┼čunu s├Âylemek isterim; T├╝rkiyeÔÇÖde bug├╝nlerde ’70’ler Anadolu RockÔÇÖ─▒ gibi t─▒nlayan her m├╝zi─če psychedelic deniyor ama ben pek kabul etmiyorum. 60’lar─▒n sonlar─▒nda Londra m├╝zik ├ževrelerinde ortaya ├ž─▒km─▒┼č olan bu deyim akl─▒n, ruhun g├Âr├╝n├╝rl├╝─č├╝ anlam─▒na geliyor. Pink Floyd gibi derin soundlar─▒ olan gruplar bu deyimle ├Âzde┼čle┼čmi┼č ve g├╝n├╝m├╝ze gelmi┼č.

Tatu fly? d─▒┼č─▒ndaki Mehmet F─▒r─▒lÔÇÖ─▒ tan─▒yabilir miyiz? Olmazsa olmazlar─▒ nelerdir? Kendinizi en iyi nas─▒l ifade edersiniz?

­čÄÁM├╝zi─čimin hissettirdi─činin tam tersine e─členmeyi seven, ne┼čeli bir insan─▒m. Aileme ve arkada┼člar─▒ma d├╝┼čk├╝n├╝md├╝r. M├╝zik yapt─▒─č─▒m arkada┼člar─▒mla, e┼čleriyle, sevgilileriyle, ├žocuklar─▒yla her zaman aile gibi olmu┼čuzdur. Beni en mutlu eden ┼čey, bu g├╝zel toplulu─čun bir par├žas─▒ olmakt─▒r. ├çocu─čum olduktan sonra ona odakland─▒m. B├╝y├╝d├╝ ve iyi bir davulcu oldu. Sahnede Mert AlkayaÔÇÖn─▒n yan─▒nda bize e┼člik etmeye ba┼člad─▒. Zaman─▒m─▒n ├žo─čunu onunla ge├žiriyorum. ├çocu─čuma iyi bir ├Ârnek olabilmek, onun sevgisine lay─▒k olabilmekten ba┼čka bir beklentim olmad─▒─č─▒ kesin.

2001 ÔÇô 2014 y─▒llar─▒ aras─▒nda, ├žal─▒┼čmalar─▒n─▒zla derleme alb├╝mlerde yer alm─▒┼čs─▒n─▒z. 2014 y─▒l─▒nda ilk st├╝dyo alb├╝m├╝n├╝z ÔÇťSomewhere Around NowhereÔÇŁ yay─▒nlanm─▒┼č, 2019 y─▒l─▒nda da ikinci ikinci st├╝dyo alb├╝m├╝n├╝zÔÇťNomadÔÇŁ yay─▒nlanm─▒┼č. Yeni bir alb├╝m ├žal─▒┼čman─▒z var m─▒?

­čÄÁCovid-19 pandemi s├╝reci benim bir s├╝re m├╝zikten uzakla┼čmama neden oldu. Uzun bir s├╝re m├╝zik yazmad─▒m. Normalle┼čmeye ba┼člad─▒─č─▒m─▒zda, tekrar elime gitar ald─▒mamla UNESCOÔÇÖnun 2023 y─▒l─▒n─▒ ‘├é┼č─▒k Veysel Y─▒l─▒’ olarak ilan edece─čini a├ž─▒klamas─▒ e┼č zamanlarda oldu. ─░lk kez s├Âzl├╝ bir m├╝zik, bir cover kaydetmek, tatu fly? i├žin farkl─▒ bir deneyim olabilirdi. Neden olmas─▒n diye d├╝┼č├╝nd├╝m ve Uzun ─░nce Bir Yolday─▒mÔÇÖ─▒ ├ž─▒kartt─▒k. Par├žan─▒n soundu ve pandeminin hissettirdikleri, 3. alb├╝m├╝n tavr─▒n─▒ da belirlememi sa─člad─▒. ┼×ubat ay─▒n─▒n sonlar─▒na do─čru ‘Year Zero’ ad─▒n─▒ verdi─čim 3. alb├╝m├╝m├╝n 2. single─▒ ÔÇťZeroÔÇŁ yay─▒nlanacak. Yine ortak bir ├žal─▒┼čma olan ÔÇťZeroÔÇŁda, par├žaya ├žok sevdi─čim, eski m├╝zik arkada┼člar─▒m, Betty Ween projesinden tan─▒d─▒─č─▒m─▒z G├╝l├╝┼č G├╝lc├╝gil sesiyle ve Nekropsi grubundan tan─▒d─▒─č─▒m─▒z Cem ├ľmero─člu gitar─▒yla e┼člik ediyorlar. Alb├╝m├╝n kalan par├žalar─▒ yine enstr├╝mantal, soundu da ├Ânceki alb├╝mlerin devam─▒ niteli─činde olacak. ‘Year Zero’nun tamam─▒ 2024 y─▒l─▒ i├žerisinde yay─▒na haz─▒r olacak, b├╝y├╝k ihtimalle yine plak olarak bas─▒lacak.

Ge├žti─čimiz y─▒l rock ÔÇô metal m├╝zi─čin ├Ânemli isimlerinden Can Uzunall─▒ÔÇÖn─▒n sesiyle; ├é┼č─▒k Veysel ┼×at─▒ro─čluÔÇÖnun aram─▒zdan ayr─▒l─▒┼č─▒n─▒n 50. y─▒l─▒ an─▒s─▒na ÔÇťUzun ─░nce Bir Yolday─▒mÔÇŁ eserini yorumlam─▒┼čt─▒n─▒z. Bu y─▒l da k─▒sa bir s├╝re ├Ânce bu ├žal─▒┼čman─▒za klip ├žektiniz. Bu proje nas─▒l ortaya ├ž─▒kt─▒ ve kay─▒t-klip s├╝reciniz nas─▒l ilerledi?

­čÄÁ2022ÔÇÖnin sonlar─▒na do─čru, de─čerli halk ozan─▒m─▒z─▒n vefat─▒n─▒n 50. y─▒l d├Ân├╝m├╝nde ben de bir iz b─▒rakmak istedim. D├╝zenlemeyi bitirdikten sonra kay─▒tlar─▒n ├Ânemli bir k─▒sm─▒n─▒ kendim ├žald─▒m. Sonra ┼čark─▒y─▒ seslendirmesi i├žin Can Uzunall─▒ÔÇÖyla ileti┼čime ge├žtim. Can Uzunall─▒ÔÇÖyla 2018 y─▒l─▒na kadar birlikte ├žald─▒─č─▒m─▒z ÔÇť13ÔÇŁ isminde bir elektronik rock grubumuz vard─▒. Ancak bug├╝ne kadar birlikte kaydetti─čimiz, yay─▒nlanm─▒┼č bir par├žam─▒z yoktu. Uzun ─░nce Bir Yolday─▒mÔÇÖ─▒ seslendirmesini rica ettim, o da beni k─▒rmad─▒ ve kabul etti. Vokal kay─▒tlar─▒n─▒ ─░zmirÔÇÖde St├╝dyo FrekansÔÇÖta Kerem ─░nci’yle ald─▒k. Yayl─▒ tanbur kay─▒tlar─▒nda, ekibin yeni ├╝yesi Muaz CeyhanÔÇÖla ─░stanbulÔÇÖda st├╝dyoya girdik. Gitarlar─▒n bir k─▒sm─▒n─▒ BodrumÔÇÖda Ozan Erkan ├žald─▒ ve kaydettik. Ama en ├Ânemlisi, davullar─▒ o─člum Batuhan F─▒r─▒lÔÇÖ─▒n ├žalmas─▒ oldu. Par├žay─▒ grubumuzun tonmaysteri Murat G├╝lbayÔÇÖla miksledik. Masteringini Cem ├ľmero─člu yapt─▒ ve Big Fat Mama Records etiketiyle yay─▒nland─▒.

├ľnceki sorumla ba─člant─▒l─▒ olarak soruyorum: Klip ve ┼čark─▒ aras─▒nda neredeyse bir y─▒l var. Bu kadar zaman ge├žirmek tercih miydi yoksa hepimizin tahmin etti─či ekonomik ┼čartlar─▒n da etkisi var m─▒?

­čÄÁ┼×ark─▒ yay─▒nland─▒─č─▒ s─▒ralarda sol elimin parmaklar─▒ndan birinde ciddi bir doku kayb─▒ ya┼čad─▒m ve toparlamas─▒ ├žok uzun s├╝rd├╝. Bir s├╝re gitar ├žalamad─▒m. Klibi tasarlarken, uzun bir ┼čark─▒ oldu─čundan bir k─▒sm─▒ performans g├Âr├╝nt├╝leri olsun, bir k─▒sm─▒ senaryo olsun istiyorduk. Ben bir y─▒la yak─▒n sahneye ├ž─▒kamad─▒─č─▒m i├žin konser g├Âr├╝nt├╝s├╝ almam─▒z m├╝mk├╝n olamad─▒. Bu y├╝zden beklemek zorunda kald─▒k.

Uzun y─▒llard─▒r m├╝zik sekt├Âr├╝n├╝n i├žindesiniz ve g├╝n├╝m├╝zde geli┼čen teknoloji, m├╝zikle i├ž i├že ge├žmi┼č durumda. Teknolojinin m├╝zikle bu denli i├ž i├že olmas─▒ hakk─▒nda ne d├╝┼č├╝n├╝yorsunuz?

­čÄÁBence teknolojiden faydalanmakta sorun yok. Tabii nas─▒l kulland─▒─č─▒n─▒z ├Ânemli. Mesela ben sahnede triggerlanm─▒┼č tomlar kullan─▒yorum, taiko samplelar─▒ ├žalmama imk├ón veriyor. Bundan 15-20 y─▒l ├Ânce b├Âyle bir imk├ón yaratmak ├žok zordu. Art─▒k bir├žok grup, performanslar─▒nda soundu daha g├╝├žl├╝ verebilmek i├žin click ├╝zerine, altyap─▒l─▒ ├žalabiliyor. Ya da e┼č zamanl─▒ bir sesi i┼čleyerek m├╝zi─čin i├žerisine sokabiliyoruz. Yayl─▒ grubundaki arkada┼člar─▒m─▒z midi ├Âzellikli enstr├╝manlarla ├žalabiliyorlar. Teknolojideki bu geli┼čim, bizlere m├╝zi─čimizi daha iyi ifade edebilmemiz i├žin sonsuz olanak sa─čl─▒yor. Jimi Hendrix bug├╝n hayatta olsayd─▒ herhalde ÔÇťDSP i┼člemcili bir proses├Âr kullanmamÔÇŁ demezdi diye d├╝┼č├╝n├╝yorum.

Yeni projeleriniz aras─▒nda yine halka m├ól olmu┼č bir ba┼čka sanat├ž─▒n─▒n eserini yeniden yorumlama d├╝┼č├╝nceniz var m─▒?

­čÄÁBu soruya cevap vermek ├žok zor. ├é┼č─▒k Veysel yorumlamak istisnai bir durumdu. Ben ├╝retken bir insan─▒m, insanlarla kendi yazd─▒─č─▒m m├╝zi─či payla┼čmak ├Ânceli─čim. Ancak bir anma alb├╝m├╝ yap─▒l─▒yordur, bir teklif gelir ve yorumlamam istenirse, ko┼čullar─▒ de─čerlendirir, katk─▒da bulunabilece─čim bir eser s├Âz konusuysa severek, isteyerek yorumlar─▒m tabii ki.

Son olarak, r├Âportajlar─▒mdaki klasik sorumdur, size de sormak isterim. Elinizde sihirli bir de─čnek olsayd─▒ ne yapard─▒n─▒z?

­čÄÁElimde sihirli bir de─čnek olsa, sosyal medyay─▒ ortadan kald─▒r─▒rd─▒m. Sanat─▒m─▒z─▒ eskiden oldu─ču gibi dergilerde, gazetelerde, televizyonlarda payla┼čmak isterdim. Takip├ži yar─▒┼č─▒na, like yar─▒┼č─▒na, stream yar─▒┼č─▒na bir son verirdim. Instagram, Facebook gibi mecralarda kendimizi ifade etmek, izleyiciye, dinleyiciye ula┼čmaya ├žal─▒┼čmak sanat├ž─▒ ad─▒na ├žok ac─▒nas─▒ diye d├╝┼č├╝n├╝yorum. Maalesef kendim de bu mecralar─▒n bir par├žas─▒ olmak zorunda kalsam da insanlar─▒n SpotifyÔÇÖda, Apple MusicÔÇÖte m├╝zik dinlemesini, YouTubeÔÇÖdan video seyretmesini hi├žbir zaman kabul edemedim. Sanat├ž─▒lar i├žin bu mecralar ama├ž de─čil, ara├ž olmal─▒yd─▒. Ancak ├žok iyi biliyoruz ki bizi s├Âm├╝ren bu sistem hi├žbir zaman ortadan kalkmayacak. Hatta daha da kan─▒m─▒z─▒ emecek. Bu y├╝zden ben plak ├ž─▒kartmaya devam edece─čim.